Tips voor communicatie

  • Vraag klanten en andere stakeholders om hulp bij dilemma’s. Zij kunnen u helpen bij het oplossen van knelpunten in uw MVO-beleid.
  • Verdiep u in de belangen van stakeholders en leg de keuzes die u als organisatie maakt helder aan hen uit.
  • Wees ook eerlijk als u iets niet doet, of over zaken die nog niet zo duurzaam zijn als u zou willen maar waar u wel aan werkt.
  • Vertel niet alleen over de duurzaamheidsvoordelen van uw product, maar doe dit in combinatie met andere productkenmerken, zoals een mooi design, een uitzonderlijke smaak of gebruiksgemak.
  • Wees niet bang om te communiceren over de duurzame dingen die er in uw organisatie al gebeuren.
  • Doe wat u zegt.
  • Zorg ervoor dat u alle duurzaamheidsclaims ook kunt bewijzen. Dit hoeft niet altijd door keurmerken of certificaten, maar het kan ook verhalend worden beschreven, bijvoorbeeld in uw duurzaamheidsverslag.
  • Gebruik uw offertes, uw website of een apart maatschappelijk verslag om te communiceren over duurzaamheid.
  • Voeg een blog toe aan uw website, waarin u eens in de maand een bericht plaatst over de vorderingen op zakelijk MVO-gebied.
  • Vertel met behulp van storytelling wat u werkelijk doet en waarom u dit doet.
  • Zorg ervoor dat uw medewerkers achter het MVO-verhaal staan en dit ook goed over kunnen brengen.
  • Gebruik een MVO-jaarverslag waarin ook medewerkers zijn ge├»nterviewd over hun MVO-ervaringen of -successen, als startpunt om in gesprek te gaan met uw klanten en andere stakeholders.
  • Vervang uw corporate papieren magazine of jaarverslag door een interactieve variant en bespaar zo papier, vervoer en afval.
  • Stel consumenten in de gelegenheid uw product te vergelijken met andere producten.
Alle tips helpen om uw bedrijf een beetje duurzamer te maken. Hiermee zet u een waardevolle eerste stap!
Wilt u meer doen? MVO STEPS helpt u in 4 stappen bij het opstellen van een succesvol MVO-beleid.